Kluczem do każdego sukcesu jest utrzymywanie się w stanie szczęścia.

Zdanie wyciągnięte z podręcznika pozytywnego myślenia ? Tak, ale nie bez powodu - spróbujmy to odnieść do świata biznesu. Philip Kotler - legendarny guru współczesnego marketingu powoli oswaja nas z szybką ekspansją nowego marketingu 3.0, roztaczając tym samym przed firmami i marketerami najszersze możliwości działania.

Dla przypomnienia - marketing 1.0 to era mocnej koncentracji na produkcie, gdzie celem była standardyzacja i produkcja masowa,  a w przełożeniu na marketing internetowy - era wkraczania internetu do powszechnego użytku, czas powstawania największej ilości stron www  i silna koncentracja działań w ich obrębie.

Marketing 2.0 to czas komunikacji z klientem, to konsumenci, którzy poprzez szybki rozwój internetu są już bardzo dobrze poinformowani o produkcie, mogą samodzielnie wybierać z palety podobnych ofert, a dzięki ogromnej popularności social media sami mają wpływ na poszczególną markę. To czas orientacji na klienta w myśl zasady “klient nasz pan”.

Jak się okazuje - zmiany zachodzą jeszcze szybciej niż nam się wydaje.

Wg Kotlera obecnie jesteśmy świadkami narodzin marketingu 3.0 - inaczej ery nakierowania na wartości. I tutaj już zbliżamy się do naszej myśli przewodniej - poczucia szczęścia.
W nowej erze, której jesteśmy własnie świadkami nie ma już klienta - ale jest człowiek: istota mająca rozum, serce i duszę.Obecny klient szuka w firmie czegoś więcej - produktu, dzięki któremu świat wydałby się lepszy, szczęśliwszy.  Szuka firm, które w swojej wizji, misji wyrażają takie właśnie wartości jak radość i poczucie szczęścia.
W swojej najnowszej książce “Marketing 3.0” Kotler pisze:
klienci nie oczekują jedynie tego, że produkt lub usługa spełni ich potrzeby pod względem funkcjonalnym i emocjonalnym. Teraz kiedy robią zakupy, spodziewają się również spełnienia duchowego.
Nawiązując zatem do naszej złotej myśli z podręcznika rozwoju osobistego i parafrazując ją, śmiało można powiedzieć: dzisiaj kluczem do każdego sukcesu firmy jest utrzymywanie w stanie szczęścia swoich klientów...

Co to oznacza  i czym się charakteryzuje się taki model marketingowy 3.0 - już niebawem.

Udostępnij: 

Dodaj komentarz